ТРУДОВІ ДОРУЧЕННЯ: ЗМІСТ ТА ПЛАНУВАННЯ
Трудові доручення - одна з форм організації праці дошкільників. Це короткочасна епізодична праця, в процесі якої дитина набуває досвіду , засвоює зміст діяльності та необхідні трудові навички. Особливе значення вона має в роботі з дітьми молодшого дошкільного віку. Такі діти часто не розрізняють ігрові та трудові завдання, не вміють працювати за власною ініціативою, а тільки виконують прохання чи вимогу дорослих принести який-небудь предмет, полити квіти, погодувати риб та ін.
Не менш важливі доручення і в старшому дошкільному віці, коли діти вже вміють виконувати певні трудові обов'язки.
Доручення як форма організації трудової діяльності дітей мають свої особливості: вони завжди йдуть від дорослого, в них заключається чітка спрямованість на отримання результату, конкретно визначена мета; крім того вони надають широкі можливості для індивідуальної роботи з дітьми. В практиці роботи використовуються як індивідуальні доручення так і доручення маленьким підгрупам. Так педагог має можливість формувати трудові навички в однієї дитини, позитивне ставлення до діяльності в другої, деякі морально-вольові якості - в третьої.
Доручення можуть бути дуже різноманітними: простими і складними, короткочасними, епізодичними і тривалими, індивідуальними і колективними.
Доручення - важливий засіб виховання морально-вольових якостей - відповідальності, цілеспрямованості, самостійності.
Педагог у будь який час може знайти потрібне і корисне діло як для дитини та к і для всієї групи дітей. В практиці виховання доручення організуються як в першу половину дня так і в другу -після денного сну.
Виконувати прості і посильні доручення діти можуть вже з 1,5-2 років. Для дітей молодшого дошкільного віку характерні доручення індивідуального характеру, Протягом дня малюк може в середньому виконувати 2-3 і більше доручень. В середній групі через доручення дітей готують до подальших чергувань.
В старших групах доручення не втрачають своєї значимості, підвищуються вимоги до якості їх виконання.
Відбір змісту доручень здійснюється з врахуванням всіх педагогічних принципів організації праці, педагогічної спрямованості, посильності, доступності а також способів дій, їх кількості і складності., тобто того, що впливає на досягнення кінцевого результату..
Доручення можна згрупувати за кількістю дій, способом його виконання, часом досягнення результатів.
До першої групи відносяться доручення, пов'язані з виконанням однієї дії: подай, принеси, віднеси. Вони короткочасні, епізодичні, викликані необхідністю швидко усунути безлад. Використовуються здебільшого в молодшому дошкільному віці.
До другої групи відносяться доручення, які включають кілька способів дій, кілька трудових операцій (помити клітку, погодувати тваринок, риб, полити кімнатні рослини тощо ). Використовуються вони в групах старшого дошкільного віку.
В особливу групу виділяються доручення, при виконанні яких немає видимого результату: попросити корм для мешканців куточка природи, запросити завідуючу на заняття, запитати, чи можна йти в спортивний зал тощо. Тут ставляться завдання вміти орієнтуватися в приміщенні і на території дошкільного закладу, спілкуватися з дорослими.
Керівництво трудовими дорученнями здійснюється через показ та пояснення способів діяльності, показ прийомів роботи, контроль за правильністю виконання трудових дій, словесне нагадування, спільну працю дітей з дорослими, ігрові прийоми, мотивацію завдання, вимоги до діяльності дитини. Особливу роль грає оцінка праці.
За спрямуванням трудові доручення можна розподілити на такі групи:
доручення, пов'язані з грою;
доручення, пов'язані з чергуванням;
доручення пов'язані з організацією підготовки до занять;
побутові доручення;
доручення, пов'язані з виконанням прохань дорослих;
доручення, пов'язані з працею в куточку живої природи і на ділянці;
Для зручності була зроблена таблиця , яка вміщує зміст конкретних доручень за спрямуванням та за віковими особливостями дітей. Тут чітко видно, які саме доручення і для якої вікової групи їх можна використати.
Організовуючи доручення, вихователь повинен спонукати до їх виконання всіх дітей. Тільки так діти набудуть необхідних трудових навиків, у них сформується звичка до праці.
Можна запропонувати орієнтовну форму перспективного планування трудових доручень. Дітей умовно поділяють на чотири підгрупи (ланки), кожна з яких має свою постійну назву та склад. Дітей в підгрупи можна об'єднувати за рівнями сформованості трудових вмінь і навичок. За перспективним планом трудових доручень для дітей II молодшої групи видно, що протягом І тижня з дітьми, які входять до підгрупи „Зірочка" вихователь планує трудові доручення, пов'язані з грою та чергуванням, протягом II тижня -доручення, пов'язані з підготовкою до занять та проханням дорослих і т.д. Аналогічно плануються трудові доручення для інших ланок. Таким чином протягом місяця кожен з дітей буде виконуватиме всі види доручень, а вихователю значно легше планувати роботу, маючи перед собою такий перспективний план.
ЗМІСТ ДОРУЧЕНЬ ДЛЯ ДІТЕЙ РІЗНИХ ВІКОВИХ ГРУП
Доручення, пов'язані з грою | Молодша | Середня | Старша |
класти іграшки на місце; розставляти іграшки на полиці; | підтримувати порядок в ігровому куточку; виносити іграшки на майданчик; | протирати іграшки від пилу; мити іграшки; |
Доручення, пов'язані з чергуванням | допомагати няні накривати столи до сніданку, обіду, полуденнику (ставити чашки, блюдця, ложки); допомагати няні прибирати посуд з столиків; | | |
Доручення, пов'язані з організацією підготовки до занять | допомагати вихователю в підготовці до занять (класти на столи клейонки, кольорові олівці, пензлі, розкладати кульки глини); допомагати вихователю після занять прибирати все на місця; | розставляти стільчики до столів; класти на столи клейонку, бокали з пензлями, дошки для ліплення, пластилін; розставляти фарби (гуаш), воду для промивання пензлів; допомагати вихователю наводити порядок в шафі, де зберігається обладнання до занять; допомагати вихователю готувати інвентар для роботи на ділянці, городі, квітнику; | |
Побутові трудові доручення | згрібати та збирати листя та відносити його на відповідне місце; розчищати сніг лопатками; годувати птахів взимку; | складати речі в шафі роздягальні; прати лялькову білизну; розкладати серветки; вішати рушничок; | класти на місце речі, предмети побуту (стільці, іграшки, книжки); після сну самостійно прибирати постіль; мити іграшки; - протирати підлогу
після вмивання; - виносити на майданчик іграшки та
інвентар для праці;
|
Доручення, пов'язані з виконанням прохань дорослих | приносити новому вихованцеві іграшку; подавати дорослому стілець; відчиняти і зачиняти двері, коли няня несе посуд; відносити зошит, книжку; допомагати вихователю складати книжки у відповідному місці; допомагати у прибиранні групової кімнати до свят; | | |
Доручення, пов'язані з працею в куточку живої природи і на ділянці | годувати рибок; давати корм тваринам, птахам; поливати кімнатні рослини; протирати велике листя вологими ганчірками; садити на городі цибулю, горох; поливати грядки; поливати квіти на клумбах; збирати городину на городі; годувати взимку птахів; | розрихлювати грунт в горщечках; нарвати траву для тварин; зривати сухе листя на кімнатних рослинах; мити поїлки, годівнички у тварин; розчищати від снігу годівнички; збирати граблями суху торішню траву; сіяти велике насіння квітів, овочів; підпушувати ґрунт біля квітів; пересаджувати садженці; обкопувати дерева; | мити горщечки і підставки для кімнатних рослин; збирати насіння квітів; |