«Виховання природничо – екологічної культури в творчій спадщині В.О.Сухомлинського»
У період дитинства мислення, розумові процеси мають якнайтісніше пов’язуватися з живими, яскравими, наочними предметами навколишнього світу.
Нехай дитина спочатку не замислюється над причинно – наслідковими зв’язками, нехай вона просто розглядає предмети, відкриває в ньому щось нове. Хлопчик побачив розлюченого бика в оповитій вечірніми сутінками купі дерев. Це не просто гра дитячої фантазії, а й художній, поетичний етикет дитячого мислення. Дитяче бачення світу – своєрідна художня творчість.
Поетична творчість починається з бачення краси. Краса природи загострює сприймання, пробуджує творчу думку, наповнює слово індивідуальними переживаннями. Здоров’я вливається в дитячий організм живодайними джерелами тоді, коли після трудового напруження дитина відпочиває. Бути в русі – основний девіз. Еліксиром здоров’я є повітря, насичене фітоцидами злакових рослин – пшениці, жита, ячменю, гречки, атакож лугових трав. От і потрібно нам вести дітей в поле, ліс, луг. Діти бачать красу природи, відчувають її подих, спілкуються з нею, творять, мислять. Все це так, але добра дитина не падає з неба, її треба виростити і виховати.
Як досягти того, щоб праця стала найважливішою духовною потребою дітей. Отже, дітей треба щоб оточував не лише світ природи, а й світ праці, творчості. Краса людини найяскравіше відкривається в праці. Це пізнання світу виховує в дитині людину - трудівника.
Ще глибшими це почуття стає тоді, коли під час подорожей у світі праці діти зустрічаються зі своїми батьками й матерями. Любов дитини до людей праці – джерело людської моральності.
Крокуючи стежинами живої природи, діти приходять до висновку, що природа поділяється на дві стихії – живу і неживу.
Перші уявлення про живе і неживе народжує безліч запитань. Звідки береться листя, стовбур, дерево? На все це зразу відповісти неможливо, а з часом проясниться.
Добре, що дитина, думаючи, вчиться звертається до першоджерел знань, думки навколишнього світу. Дитина мислить образами, барвами, звуками.
Приходимо до висновку, що неживе залежить від живого і навпаки.
В природі все змінюється: зима,весна,літо,осінь. Природа переходить від одного стану до іншого.
Спостерігаючи за навколишньою природою, ведучи дітей стежинами природи ми всиляємо в душі по краплинці тієї наснаги, що зветься природне оточення. Без природи не існував би світ, нечули б ми співу пташок, дзюркотання струмка, негрілися на сонечку, некупалися в краплинах роси, не відчули подиху вітру, не спіймали красиву і ніжну сніжинку – то хіба б ми змогли прожити на світі, творити, мислити, перемагати, іти від простого до складного, розуміти для чого ми живемо і що таке життя.