ТРУДОВІ ДОРУЧЕННЯ: ЗМІСТ ТА ПЛАНУВАННЯ

 

Трудові доручення - одна з форм організації праці дошкільників. Це короткочасна епізодична праця, в процесі якої дитина набуває досвіду , засвоює зміст діяльності та необхідні трудові навички. Особливе значення вона має в роботі з дітьми молодшого дошкільного віку. Такі діти часто не розрізняють ігрові та трудові завдання, не вміють працювати за власною ініціативою, а тільки виконують прохання чи вимогу дорослих принести який-небудь предмет, полити квіти, погодувати риб та ін.

Не менш важливі доручення і в старшому дошкільному віці, коли діти вже вміють виконувати певні трудові обов'язки.

Доручення як форма організації трудової діяльності дітей мають свої особливості: вони завжди йдуть від дорослого, в них заключається чітка спрямованість на отримання результату, конкретно визначена мета; крім того вони надають широкі можливості для індивідуальної роботи з дітьми. В практиці роботи використовуються як індивідуальні доручення так і доручення маленьким підгрупам. Так педагог має можливість формувати трудові навички в однієї дитини, позитивне ставлення до діяльності в другої, деякі морально-вольові якості - в третьої.

Доручення можуть бути дуже різноманітними: простими і складними, короткочасними, епізодичними і тривалими, індивідуальними і колективними.

Доручення - важливий засіб виховання морально-вольових якостей - відповідальності, цілеспрямованості, самостійності.

Педагог у будь який час може знайти потрібне і корисне діло як для дитини та к і для всієї групи дітей. В практиці виховання доручення організуються як в першу половину дня так і в другу -після денного сну.

Виконувати прості і посильні доручення діти можуть вже з 1,5-2 років. Для дітей молодшого дошкільного віку характерні доручення індивідуального характеру, Протягом дня малюк може в середньому виконувати 2-3 і більше доручень. В середній групі через доручення дітей готують до подальших чергувань.

В старших групах доручення не втрачають своєї значимості, підвищуються вимоги до якості їх виконання.

Відбір змісту доручень здійснюється з врахуванням всіх педагогічних принципів організації праці, педагогічної спрямованості, посильності, доступності а також способів дій, їх кількості і складності., тобто того, що впливає на досягнення кінцевого результату..

Доручення можна згрупувати за кількістю дій, способом його виконання, часом досягнення результатів.

До першої групи відносяться доручення, пов'язані з виконанням однієї дії: подай, принеси, віднеси. Вони короткочасні, епізодичні, викликані необхідністю швидко усунути безлад. Використовуються здебільшого в молодшому дошкільному віці.

До другої групи відносяться доручення, які включають кілька способів дій, кілька трудових операцій (помити клітку, погодувати тваринок, риб, полити кімнатні рослини тощо ). Використовуються вони в групах старшого дошкільного віку.

В особливу групу виділяються доручення, при виконанні яких немає видимого результату: попросити корм для мешканців куточка природи, запросити завідуючу на заняття, запитати, чи можна йти в спортивний зал тощо. Тут ставляться завдання вміти орієнтуватися в приміщенні і на території дошкільного закладу, спілкуватися з дорослими.

Керівництво трудовими дорученнями здійснюється через показ та пояснення способів діяльності, показ прийомів роботи, контроль за правильністю виконання трудових дій, словесне нагадування, спільну працю дітей з дорослими, ігрові прийоми, мотивацію завдання, вимоги до діяльності дитини. Особливу роль грає оцінка праці.

За спрямуванням трудові доручення можна розподілити на такі групи:

-          доручення, пов'язані з грою;

-          доручення, пов'язані з чергуванням;

-          доручення пов'язані з організацією підготовки до занять;

-          побутові доручення;

-          доручення, пов'язані з виконанням прохань дорослих;

-          доручення, пов'язані з працею в куточку живої природи і на ділянці;

Для зручності була зроблена таблиця , яка вміщує зміст конкретних доручень за спрямуванням та за віковими особливостями дітей. Тут чітко видно, які саме доручення і для якої вікової групи їх можна використати.

Організовуючи доручення, вихователь повинен спонукати до їх виконання всіх дітей. Тільки так діти набудуть необхідних трудових навиків, у них сформується звичка до праці.

Можна запропонувати орієнтовну форму перспективного планування трудових доручень. Дітей умовно поділяють на чотири підгрупи (ланки), кожна з яких має свою постійну назву та склад. Дітей в підгрупи можна об'єднувати за рівнями сформованості трудових вмінь і навичок. За перспективним планом трудових доручень для дітей II молодшої групи видно, що протягом І тижня з дітьми, які входять до підгрупи „Зірочка" вихователь планує трудові доручення, пов'язані з грою та чергуванням, протягом II тижня -доручення, пов'язані з підготовкою до занять та проханням дорослих і т.д. Аналогічно плануються трудові доручення для інших ланок. Таким чином протягом місяця кожен з дітей буде виконуватиме всі види доручень, а вихователю значно легше планувати роботу, маючи перед собою такий перспективний план.

 

 

ЗМІСТ ДОРУЧЕНЬ ДЛЯ ДІТЕЙ РІЗНИХ ВІКОВИХ ГРУП

 

 

Доручення,

пов'язані з грою

Молодша

Середня

Старша

  • класти іграшки на місце;
  • розставляти іграшки на полиці;
  • підтримувати     порядок     в ігровому куточку;
  • виносити       іграшки       на майданчик;

протирати іграшки від

пилу;

мити іграшки;

Доручення, пов'язані з чергуван­ням

  • допомагати няні накривати столи до  сніданку,  обіду,  полуденнику (ставити чашки, блюдця, ложки);
  • допомагати няні прибирати посуд з столиків;

 

 

Доручення, пов'язані з організа­цією підготовки до занять

  • допомагати         вихователю         в підготовці  до  занять  (класти  на столи клейонки, кольорові олівці, пензлі, розкладати кульки глини);
  • допомагати      вихователю      після занять прибирати все на місця;
  • розставляти     стільчики    до столів;
  • класти   на  столи  клейонку, бокали  з  пензлями,  дошки для ліплення, пластилін;
  • розставляти   фарби   (гуаш),  воду       для       промивання пензлів;
  • допомагати         вихователю наводити порядок в шафі, де зберігається   обладнання   до занять;
  • допомагати          вихователю готувати інвентар для роботи на ділянці, городі, квітнику;

 

Побутові

трудові

доручення

  • згрібати та збирати листя та відносити його на відповідне місце;
  • розчищати сніг лопатками;
  • годувати птахів взимку;
  • складати     речі     в     шафі роздягальні;
  • прати лялькову білизну;
  • розкладати серветки;
  • вішати рушничок;
  • класти на місце речі, предмети         побуту (стільці,        іграшки, книжки);
  • після сну самостійно прибирати постіль;
  • мити іграшки;

·     протирати       підлогу
після вмивання;

·     виносити  на майданчик іграшки та
інвентар для праці;

Доручення, пов'язані з виконан­ням прохань дорослих

  • приносити    новому    вихованцеві іграшку;
  • подавати дорослому стілець;
  • відчиняти і зачиняти двері, коли няня несе посуд;
  • відносити зошит, книжку;
  • допомагати  вихователю  складати книжки у відповідному місці;
  • допомагати у прибиранні групової кімнати до свят;

 

 

Доручення, пов'язані з працею в куточку живої природи і на ділянці

  • годувати рибок;
  • давати корм тваринам, птахам;
  • поливати кімнатні рослини;
  • протирати велике листя вологими ганчірками;
  • садити на городі цибулю, горох;
  • поливати грядки;
  • поливати квіти на клумбах;
  • збирати городину на городі;
  • годувати взимку птахів;
  • розрихлювати       грунт       в горщечках;
  • нарвати траву для тварин;
  • зривати     сухе     листя     на кімнатних рослинах;
  • мити   поїлки, годівнички  у тварин;
  • розчищати        від        снігу годівнички;
  • збирати      граблями      суху торішню траву;
  • сіяти велике насіння квітів, овочів;
  • підпушувати      ґрунт     біля квітів;
  • пересаджувати садженці;
  • обкопувати дерева;
  • мити     горщечки     і підставки               для кімнатних рослин;
  • збирати          насіння квітів;